Novi Sad
22.02.2022.
10:10 > 12:34
Konvoj teretnjaka na kruni nasipa, duž biciklističke staze koja je deo međunarodne dunavske rute Eurovelo 6, prevozi na stotine posečenih topola.
  • mili

    24.02.2022 09:55
    Vi mora da svhvatitite prvo ko rukovodi ovom vlascu io dogadjajima onda ce vam tek onda sve birti jasno.Niko njega nista ne pita , sve je to reseno na drigom mestu.Ko i Kamenicka Ada.
  • Mile

    23.02.2022 22:39
    1965.
    Nakon velikih poplava 1965. je podignut taj nasip za vreme "trulog" Socijalizma i do danas su meštani naselja iz Begeča,Futoga,Veternika pa i NS,bili adekvatno obezbeđeni od visokih vodostaja Dunava! Ovim danas ništa nije važno i baš ih briga,šta će "sutra" biti! "Karin komerc" je preteškim kamionima, kojim svakodnevno prevoze teret,urnisao nasip od Veternika do Futoga! E pa dosta je bilo korupcije i bahatosti! Tome se mora stati na put!
  • Станко

    23.02.2022 21:37
    Ха
    Баш глупо што неће балване да изнесу бицикламс.
  • Čedo

    23.02.2022 14:14
    Kubik
    Pa te Braća Ćore su ništa za firmu Banija Pal i oni su sigurno iz nekog vojvodjanskog mesta .
  • Aleksandar

    23.02.2022 05:57
    Uništavanje
    Prirode punim tempom , ludilo.
  • Pera

    23.02.2022 03:16
    Veverica
    Dali gradske vlast zna zato ili se pravi gluva da postavi zaštitu da nemogu kamioni i vozila prođu na stazu ito da nemože uklone i pomere zaštitu nema smisla policija neradi ništa komunalna policija ovo nema nigde idu izbori,,
  • EvoOvako

    22.02.2022 22:30
    @Ime
    Biciklistička ruta je duž celog nasipa koji je pravljen da izdrži teretna vozila. U slučaju da se postavi kvalitetan asfalt može se koristiti kao put, a u NS se i koristi. To se ne radi samo u SRB.
    U predelu graničnog prelaza Bogojevo, jedan deo nasipa je i put na kojem se nalazi saobraćajnica. Dakle, nasip to može izdržati, ali ne i površina biciklističke staze.
  • Ime

    22.02.2022 21:00
    @EvoOvako
    Ja vam upravo govorim da tamo gde postoji samo biciklisticka staza trup nasipa nije izgradjen tako da podnese saobracaj.
  • Novak

    22.02.2022 20:56
    Iz teksta: "Reč je o odnošenju trupaca koje mora da se obavi kako bi se postavio novi zasad. " Bože ima li te? Milioni godina drvece i priroda sama raste i obnavlja se, čovek joj nije potreban za to! A za ovo uništavanje bici.staze: svi to gledaju i niko nista ne preduzima ili ne sme. Zaista smo mafija od države!
  • Goran

    22.02.2022 20:44
    Da li se ovdasnji stanovnici ikada zapitaju zasto smo toliko omiljeni u Evropi.
  • Petrovic

    22.02.2022 20:17
    Najgore sto su ovakve stvari postale normalne.
    I sto ljudi ovde vise ne prave razliku izmedju dobra i zla.
  • Djura

    22.02.2022 20:13
    Logika
    Hajde da napravimo medjunarodnu biciklističku rutu, pa da posečemo svo drveće i damo Karin komercu da izvlači pesak i nasipa šut kako bi potencijalni turisti bili zgroženi i da im bude što neprijatnija vožnja pa da se nikada ne vrate i da savetuju drugim ljudima da završe vožnju u državi pre Srbije. Debili.
  • S.

    22.02.2022 19:52
    "JP 'Vojvodinašume' je prihvatilo da, nakon završenog posla, o svom trošku dovede lokaciju u prvobitno stanje (ukoliko npr. dođe do oštećenja neke od pristupnih rampi ili sl.)."

    Nema sta oni da kvare pa da popravljaju. To sto je uradjeno je zabranjeno sa razlogom i odogovrno lice treba da bude kaznjeno bez obzira da li je doslo do stete. A ako dodje do stete, onda dodatno + da poprave o trosku odgovornog lica jer ako ako popravljaju o trosku javnog preduzeca, onda popravljaju nasim parama za sta ih uopste nije briga pa ce i ubuduce isto.
  • Zebra

    22.02.2022 19:00
    Dobrodošli u Srbiju, zemlju gde svako može da radi šta hoće sve dok plaća danak stranci! Zemlju gde se borimo za čistiji vazduh dok država uništava drveće!
  • Markan

    22.02.2022 18:53
    Isto svuda
    Potpuno ista situacija kao u centru NS, behaton koji je jedva predviđen za pešake koristi se za dostavna i crkvena vozila svakodnevno.
  • /

    22.02.2022 18:39
    /
    ja sam lepo kucao da taj put nisu pravili za bicikliste
  • Koviljčanka

    22.02.2022 18:02
    Потпуно је иста ситуација на насипу у Ковиљу.
    Често се шетамо насипом. Теретњаци туда возе 100 на сат, и не успоравају када нешто иде у сусрет. Или се склони или ћеш бити прегажен. Клинци проверавају колико на сат могу да им иду мотори. Рај за саобраћајну полицију. Међутим, чудом је нема у том крају уопште.
    Да види Марија Терезија у какве сврхе јој користе минули рад.
  • NS

    22.02.2022 17:25
    Inače policija zna često tu da stoji da papreno kazni i oderu nekog od gradjana ako je pogrešio i prošao tuda… ovu mafiju im ne pada na pamet da diraju!!!! Policija je najveća sramota i ogledalo ove države i sistema…
  • Gradjanin Kejn

    22.02.2022 17:25
    Tako ce isto biti i sa planiranim pesacko-biciklistickim mostom na stubovima nekadasnjeg mosta Franca Jozefa..
  • Lala

    22.02.2022 16:57
    Mizantrop
    Prosto ne mogu docekati da poseku i poslednje drvo u Vojvodini pa da napokon jednom stavimo tacku na to pitanje za sva vremena.
  • Pera Münster

    22.02.2022 16:46
    Verujte mi da ko prati ove vesti iz inostranstva više mu se čini da čita priloge i dešavanja iz neke zaostale Afričke zemlje nego iz neke zemlje u srcu Evrope.
    Prosto je neverovatno šta se sve dešava u našoj prelepoj ali devastiranoj Srbiji.
  • 65+

    22.02.2022 16:44
    reset
    Ovo je sve plan do 2030. Iz Davosa. I korona, seca suma, iskopavanja, seca drveca u gradu, unistavanje parkova, izgradnja stadiona.... Trosenje i zaduzivanje za veliko nista. Sve diktirano sa jednog mesta. A narod pati.
  • Begeč

    22.02.2022 16:20
    Neki mešaju babe i zabe na ovu temu. Nasip se koristi za motorna vozila od strane lovaca i ribolovaca jer na toj strani nema drugog puta. Zasto nema drugog puta?
    Zato sto šumarija Begeč ima rampu na ulasku u šumu koja je zaključana. Zasto je zaključana? Zato sto im je lakše sto se tiče krađe drva i odrzavanja puta. Zasto im je lakse zbog odrzavanja puta? Zato sto taj put kroz sumu ne odrzavaju, na papiru prikazu da odrzavaju a sredstva za tu svrhu smotaju sebi u džep. Dokle god sumarija iz begeca ne bude dovela sumski put u normalno stanje koristice se nasip za motorna vozila u svrhu lova i ribolova. Trenutno stanje puta kroz sumu je takvo da se ni peške ne moze proći. I ovo izvlačenje trupaca je moglo da se obavi traktorima putem kroz sumu da nisu pokrali pare i naftu za sređivanje istih.
  • ex chapman

    22.02.2022 15:34
    Vojvodina
    samo jos u secanjima
    nije ni prva ni poslednja lepa stvar koju su varvari unistili iz ciste pakosti
  • Steva Sremac

    22.02.2022 15:15
    Biciklistička staza Begeč
    Ovi sadašnji što su na vlasti grabe sve što se zagrabiti može, i rede po onoj staroj "posle mene potop". Da nekim novim generacijama ne ostane ni kamen na kamenu. Uništiše ama baš sve, i samo seru po onim pre njih.
  • v

    22.02.2022 14:56
    Niko ne kažnjava automobile parkirane na trotoarima, putevima i zelenim površinama usred grada.
    Generalno je saobraćaj ostavljen na nemilost društvenoj (ne)kulturi.
  • Bbb

    22.02.2022 14:54
    Www
    Po nasipu redovno voze kamioni automobili policije nigde!Privatnik kojij je kupio drva mesec dana blokirao nasip! Masine drva po nasipu!







  • Alekksej

    22.02.2022 14:51
    Katastrofa i razocarnje
    U ljudskost...
    Nije samo problem što koriste ,već što se ponašaju kao da je magistralni put. Ako si pešak,biciklista ....gaze. Nažalost ni ja nisam kršten, nema sklanjanja....ima da im presedne....Svaki put završe sa strane.
    NEMA ODSTUPANJA! Čuvajte vašu stazu. Svako vozilo slikajte table i šaljete na gradsku upravu i na policiju.
    Svima nek nam presedne.
  • Dusko

    22.02.2022 14:38
    za Ime: nered upravo pravite samo vi koji ne umete da razlikujete staze, ne umete da organizujete ni redovnu secu bez da nesto usuput ne ukenjate, jos treba da vidim da je nesto uradjeno kako treba bez usputne korupcije, javasluka i ponavljanja radova. umuknite vise vi koji mislite da je to normalno!
  • Đoka

    22.02.2022 14:09
    Dunav
    Pa kad već neki pitaju kuda izvući drva. Dunavom zeme, Dunavom. Na Uni i Sani nijesu vidjeli barže koje mogu da prevezu kao 50 kamiona, pa sve podunavske države svakodnevno transportuju ogromne terete Dunavom a naše brodove i barže potapamo. Da ne pričamo o ekologiji.
  • EvoOvako

    22.02.2022 13:47
    @Ime
    Slažem se da su postavljeni stubići i slažem se da tamo, generalno, nije mesto motornim vozilima.
    Ono što sam želeo reći jeste da kada su građeni, građeni su da tlo izdrži neko oštećenje, čak i od teretnjaka, ne mislim na površinske slojeve, već na dublje slojeve.
    Površinske slojeve bi trebali obnoviti nakon ovakvog saobraćaja.
    Ni meni nije milo videti ovakve scene, ali da se PRAVILNO rukovodi nasipom i vodama, ovo ne bi bio problem.
  • Objektivan

    22.02.2022 13:41
    Od pocetka je bilo jasno da to nije biciklisticka staza. Upadljiva mi je bila njena sirina, cak sam se naivno obradovao da bih kasnije shvatio o cemu se zapravo radi.
  • DachaNS

    22.02.2022 13:40
    Ha ha
    istraga u "Vode Vojvodine"
  • Bela

    22.02.2022 13:33
    Uzas !
    Postoje i zemljani putevi uz sumu Topola od ranije
    ali je jednostavnije po asfaltu Biciklisticke Staze(?).
    Tesko je nasuti tucanik za prilaz sleperima uz dolmu?
    Na zalost od Bici-staze nece ostati nista !

  • Симеон

    22.02.2022 13:26
    За балване
    За ове који се питају како извући балване него насипом: транспорт воденим путем један од најјефтинијих, пребацивање ултом преко круне насипа па онда пољским путем извлачење, има ту решења итекако али једно треба да схватите циљ власти и њихове братије је што лакша лова, поготово ако је из народних ресурса, па и на Ф.Гори извлаче махом трупце који су тик уз путеве. Друго, а треба да је прво, је све што они униште зарад крвавог новца плаћамо ми. Када тако будемо третирали ствари да свака рупа на путу која нам разбија ауто, ломи руке ноге, односи животе, заправо на нашу штету а да ми при том плаћамо да се направи и одржава, е тад можемо почети да личимо на народ и државу.
  • Bombon

    22.02.2022 13:13
    Nismo mi ni za šta bolje od kamiona i traktora. Nekom palo na pamet da gradi biciklističku stazu u zemlji gde je prosečan IQ ispod 100, gde se pljuje po ulici, baca smeće sa prozora i pali guma za Božić. Kakva bre biciklistička staza. Staza za kamion da se proširi da se ne guraju tu braća.
  • Sale

    22.02.2022 13:13
    Raznorazne Ćore i slicni siluju Vojvodinu uz podrsku vlasti tako da nece ostati nista od nase lepe pokrajine..
  • Drvo

    22.02.2022 13:10
    Bradi
    Meni je vise zao tih balvana, kakva je situacija ovde disacemo pesak i mulj za par godina…
  • odomaćili se

    22.02.2022 13:07
    Balvan Revolucuja.
  • Kokša iz Karlovaca

    22.02.2022 13:06
    KOLONIJALNA VLAST
    Treba RioTinto i neku od Kineskih kompanija preseliti kod Pastora na sever Vojvodine.
  • Ahab

    22.02.2022 13:04
    I onda kada kažem da je eliminacija reciklirane radikalske bande pitanje opstanka srpskog naroda-botovi lupadu minuseve.
  • Zovem se Stevo

    22.02.2022 13:04
    INAČE
    Definitivno, namerno ću glasati za Vučića, Anu Brnabić i RioTinto.
    Jedva čekam da srbijancima bude u dvorištima i njivama otrov iz RioTinta.
    Kako se njihova vlast ponaša kolonijalno ovde u Vojvodini, daleko gore će RioTinto ponašati u Srbiji.
    Živi bili pa videli.
  • Carls Tejlor

    22.02.2022 12:35
    Bleja i divljanje u naprednjackoj crnoj rupi u kojoj svakog dana sve vise raste broj mrtvih i tesko ranjenih.
  • Maja

    22.02.2022 12:32
    Šta se jedite tu zbog biciklističke staze.Uskoro nasipa neće ni biti.Plivace sve od Limana do Begeca…kad se strucnjaci sa bazena tu premeste.Gledam pre neki dan sliku ovih sto kao ispituju tlo na Sodrosu.Prizor kao da je 65-ta…
  • Dejan

    22.02.2022 12:23
    V
    Od slovenije do makedonije na ovim prostorima do '45 je sve komplet bila suma ! Dolaskom komunjara na vlast,seklo se danonocno, pogotovo po Vojvodini, kolonizatori su urnisali kuce gde su ziveli nemci i jevreji ! Ovo vam je sad skoro slicna preslikana situacija, prosli Ponedeljak je palilo kod Fjutoga, jel tako ili ste vec i to zaboravili, doda rusi,pali,gradi gde god sta hoce,pere krvav novac sa ratista od cigara i ostalog, deli se novac 20000e svakom ko se ovde navukao, dal da pitam dokle vise ili je ovo tek pocetak unistavanja Vojvodine ?!
  • Ime

    22.02.2022 12:19
    @EvoOvako
    Delovi nasipa su projektovani tako da saobracaj moze da se odvija preko njih (od Obalske ulice u Begecu do Jame), ali ne celi nasipi. Tamo gde postoji biciklisticka staza, definitivno nisu projektovani za saobracaj, posebno ne za teske kamione. Na pocetku biciklisticke staze ka Futogu su postojali stubici koji su iseceni, a ka Celarevu postoji rampa koja je stalno otkljucana. Nije sporno da se balvani iznesu ali pod uslovima koje su dale Vode Vojvodine. Problem je sto se biciklistickom stazom konstantno odvija saobracaj, a niko nije nadlezan da ga spreci.
  • Malo Sladja,malo Zor

    22.02.2022 12:16
    Vi svi sto podrzavate tolike kamione na nasipu i pricate kako je ne moguce izvuci sva ta stabla na drugaciji nacin,e pa moze.
    Postoji dosta zemljanih puteva oko nasipa,skoro na svakih 300 metara.
    Ali nemorate vi o tome razmisljati,bolje razmisljajte koji prilog da stavite u sendvic ako vec mozete da birate
  • Lala

    22.02.2022 12:12
    A policija?
    Kod nas su u glavnom braća štetočine. Brat&ja i niko nam ništa ne može. Uzgred, Ćore je tipično vojvođansko prezime.
    Oklen li su došli?
    A posle (horski) "što vam smetaju dođoši"?
  • Dejanns

    22.02.2022 11:57
    Izgleda smo mi core,da se skupi 200 ljudi i zapale kamione,mora se odmah u glavu inace ce sve…….
  • Vlada

    22.02.2022 11:52
    Od bolesnog društva se ne može očekivati normalno ponašanje. Uzmimo za primer Limanski park: kad god se u njemu organizuje neka manifestacija, svi organizatori i učesnici to shvate kao poziv da se parkiraju u parku, a gradske službe odbijaju da intervenišu.
    Kad se neko tako ponaša u gradskom parku, pred očima svima nas koji tu živimo a bez ikakvih posledica, šta mislite kako će se ponašati na dolmi usred ničeg?
  • Ime

    22.02.2022 11:48
    Naslov
    Alo, kamioni došli po topolu. Redovna seča, šta je tu sporno? Mora nekako i nekuda da se iznese. Od ovih zaštitnika biciklista, ptica, buba, kerova, mačaka nema mira.
  • Mile

    22.02.2022 11:42
    Zjoooj
    Tooo, ooogreeevvv...

    Ma koooga briga za stazu, daj povoljno ogrev!

    Ne moram da kradem strujuuu!!!

  • bata_sky

    22.02.2022 11:41
    tesko je biti pristojan
    I sam sam rekreativac, pa tako cesto koristim ovaj potez nasipa za voznju biciklom.Imamo sve, pocev od lepog Dunava, dobrog asfalta i jos uvek
    nenanacete prirode.Umesto da cuvamo i pazimo to sto nam je dato, mi cinimo
    upravo suprotno, bahato vozimo automobile, stvaramo deponije, demoliramo klupe i kante za smece.
    Tako je valjda lakse.
  • Zoran

    22.02.2022 11:40
    Valjda vam je jasno da su ovde važniji balvani od naroda. Za narod je da sedi kući gleda dnevnik i samo izlazi na glasanje, a balvani se voze po nasipu. I inače je sve počelo sa balvanima u Krajini, pa što ne bi i ovde.
  • Pannonian

    22.02.2022 11:39
    Može im se
    Nije njihov deda to sadio, pa im je lako otimati i prodavati. A mi ostali, čekamo kao budale da država reaguje, zaboravljamo da ovo nije pravna Austro Ugarska već banda kriminalaca, i dok čekamo ode naša Vojvodina a drugu nemamo.
  • telep

    22.02.2022 11:23
    a sta očekujete znate kuda prolazi, da je drugačije bilo bi čudno. zamislite ljude iz evrope prodju svuda i onda dodju ovde i slogiraju se.
  • Tja

    22.02.2022 11:20
    Sad ćemo da polemišemo na visokom nivou oko nečeg što rešavaju par stubića. O degenericima koji "samo rade svoj posao" ne bi trošio reči. Samo pitati vozače ko im je rekao da tako rade i otići i polomiti noge toj majmunčini. Očigledno drugačije nije moguće.
  • Gagi

    22.02.2022 11:16
    Samac
    Kakav zlocin
  • Rale

    22.02.2022 11:03
    Slažem se svakako da kamioni ne treba da idu nasipom ali pogledom na fotografije pitao bih samo KAKO odneti ta posečena ili porušena ili šta već stabla??? Mislim da bi svuda na svetu kao i u ovom slučaju prišli kamioni i odneli pa ne vidim gde je tu sad priča?
    Jedino drugo rešenje je da eko aktivisti uprte na ramena pa iznesu da bi sačuvali okolinu to bih podržao.
  • Dunavac

    22.02.2022 11:00
    Pa moraju se nekud izvući ta stabla.Kakvi komentari,stalno vidite sve crno-verovatno se zadovoljni svojim životima...I nisam pristalica ove vlasti!!!
  • #

    22.02.2022 10:57
    .
    Dokaz da policija nevidi balvane ispred nosa.
  • 3. April!

    22.02.2022 10:55
    Oni koji sebe nazivaju patrijotama sebe doživljavaju kao sposobne, preduzimljive, zemljački umrežene i zakonski oportune.
    Možda ne baš tim rečima i terminima.
    Sve nas ostale nazivaju miševima, nesposobnjakovićima, koji slepo poštuju zakon.
    Banda je napravila ovde kaubojštinu gde vlada zakon jačega.
    Pa dok sami sebe ne uništimo.
    Svi stranci koje režim dovodi će nam svesrdno pomoći u tome, dok režimlije krcaju svoje račune u inostranstvu, tamo školuju svoju decu, tamo se leče i tamo kupuju nekretnine.
  • Dejan

    22.02.2022 10:54
    Dil
    Pogledajte ovo i uporedite sa ovim sto su pobre obalile i nasjekle !!! https://www.youtube.com/watch?v=pNpxKID-jw0
  • Biciklizam

    22.02.2022 10:54
    Cesto tu prolaze kola, jednom mi je jedan pretio. Kaze mogao sam da te udarim, jel treba sada kosti da ti polomim. A samo sam hteo po stazi predvidjenoj za bicikle da se provozam.
  • Tiberius

    22.02.2022 10:54
    Ta tzv. biciklisticka staza je sve osim biciklisticke staze.
    Leti vozim bicikl po njoj skoro svaki dan i ne mozete da verujete koliko tu dnevno prodje motornih vozila.
    Vikendasi su najgori!
    Em sto voze nego se jos i parkiraju na njoj.
    Isto tako po njoj prodje i dosta male dece biciklom,ali boli njih uvo za decu.
    Inace ta stabla sto su posecena,na tom mestu se nece saditi nova stabla nego ce se praviti vikendice
  • Trupac & Motorka

    22.02.2022 10:52
    Sijeciiiii, ha-ha-ha... Sijeciiiiiiii, ha-ha-ha!!!
  • Kradkal je dijagnoza

    22.02.2022 10:39
    Zemo može sve! Kao svaki okupator.
  • dogodine u Botošu

    22.02.2022 10:39
    Vojvodina Vode, Vojvodinašume,... Vojvodina postoji samo na papiru a arči se kao da je tuđa. Pa je l zaista jeste tuđa, hm?
  • Hidra

    22.02.2022 10:37
    Kad su usputni biciklisti (hvala im) vise zainteresovani za ocuvanje nasipa nego nadlezno Jvp i stanovnici naselja koja nasip stiti od poplava. Vode Vojvodine rade samo na dopisima i objasnjenjima sta je cija nadleznost. Niko malo da pogura da se situacija dovede u red.
  • Dolmas

    22.02.2022 10:37
    U Kovilju je ovo praksa u zadnjih par godina i normalno je da se radi nedeljom i drzavnim praznicima samo da se sto vise izvuce(Pokrade),dok direktor na mrsavom srpskom odgovara s ``kraja sveta`` uz jagnjetinu i poltrone oko sebe......
  • na

    22.02.2022 10:35
    dnu smo
    moralnom, bez srama i stida
  • EvoOvako

    22.02.2022 10:34
    Bez obzira što su
    Svi poslovi na državnim jaslama leglo korupcije, činjenica jeste da se krunom nasipa liti bentom ili bajerom odvija saobraćaj decenijama i da je projektovan da to izdrži, naravno uz održavanje. E sad, pitanje je zašto nisu privremeno zatvorili biciklističku stazu, kao i da li će je popraviti posle ovoga i sve mi se čini da znamo odgovore.
  • red justice

    22.02.2022 10:29
    Sve su to velike patriote i borci za srpstvo.
    Od njihovog "patriotizma" Srbija je postala svetski i evropski parija iz koje korporacije izvlače sirovine i jeftin rad.
    Niko ne mrzi svoju zemlju kao njeni nacionalisti.
  • Y

    22.02.2022 10:26
    Da li ce iko opet glasati za ove stetocine?!
  • igor_t

    22.02.2022 10:26
    Odavno se ta staza koristi za sve sem biciklizma.
    Cak i leti kada imate dosta biciklista na njoj, nadje se neko sa SUV vozilom ili slicno, pa vam trubi i signalizira da se sklonite, nestanete, isparite sa staze kako bi on/ona mogao/mogla da se preveze, "sta tu cu ja odmah, 100m (ustvari kilometar min), necu valjda okolo da idem".

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna